span.fullpost {display:inline;}

Saturday, July 4, 2009

Pulau Rhu Destinasi Kaki Pancing....

. Saturday, July 4, 2009

Pulau Rhu Destinasi Pilihan Kaki Pancing
Oleh: yieMEGA

Pulau Rhu Hentian menjadi pilihan Kaki Pancing yang gemar memancing di pinggiran pulau. Lokasinya terletak di perairan Besut, Terengganu dan pulau yang terdekat dengan daratan dan turut menjadi persinggahan nelayan untuk menghilangkan penat.

Menariknya pulau ini mampu dilihat dengan jelas dari Pantai Bukit Keluang Besut Terengganu yang kelihatan seperti seekor ikan paus.

Nama Pulau Rhu agak terasing dari segi kedatangan pelancong tidak tahulah kenapa, ini bermakna pulau ini amat sesuai untuk kaki pancing yang gemar memancing di Pulau-Pulau kerana jelasnya ikan-ikan di sini jarang diganggu oleh kehadiran pelancong tidak seperti di Pulau Perhentian.

Persekitaran Pulau ini agak menarik dan memberi kepuasan yang sewajarnya kepada Kaki Pancing untuk memancing sambil menikmati keindahan alam. Khabarnya 'lubuk ikan' memang banyak di sini jadi jika Kaki Pancing ingin mencuba nasib mereka bolehlah mencuba nasib di Pulau Rhu Hentian ini.

Lokasi Pulau ini yang agak terpencil menjadikan ia bebas dari sebarang kebisingan kota. Namun, pulau ini tidak terlepas daripada cerita-cerita misteri yang di dakwa berlaku di Pulau Ini, selain itu cerita mistik pulau ini turut menjadi buah mulut orang di sini. Namun, ia langsung tidak menakutkan Kaki Pancing yang gemar mencari rezeki mereka di Pulau ini.

Malah pulau ini turut menjadi tempat persinggahan bagi nelayan-nelayan laut bagi menghilangkan penat mereka menongkah arus gelora lautan di situ selain daripada menjamu selera dengan berbekalkan makanan mereka sendiri. Pulau ini juga pernah dijadikan tempat latihan Program Biro Tata Negara (BTN) Tahap Lanjutan oleh Biro Tata Negara.

Pulau Rhu

Pulau Rhu Hentian

Reblog this post [with Zemanta]

0 comments:

Post a Comment