Thursday, September 1, 2011

Perkara yang Akan Membuatkan Kaki Pancing Bengang

. Thursday, September 1, 2011
0 comments

KAKIPANCING4U hari ini ingin berkongsi dengan semua para kaki pancing yang berada di seluruh negara iaitu mengenai perkara-perkara yang akan membuatkan kaki pancing akan menjadi bengang atau berang.

Antara perkara-perkara yang dimaksudkan tersebut adalah:

  1. Dah lama duduk memancing di sesuatu tempat ikan seekor pun tak dapat tapi bila orang lain je pegang joran yang dia pegang tak sampai seminit dapat ikan.
  2. Datang memancing sama-sama tapi bila nak beli umpan member buat tak tahu aje.
  3. Sedang asyik menarik ikan, tiba-tiba pula kaki pancing kat sebelah memandai tunjuk pro dengan mengajar kita.
  4. Masa tak dapat ikan kita pindah tempat lain, tapi kaki pancing lain duduk kat tempat kita tadi dapat pulak ikan.
  5. Terlepas ikan yang dipancing tak ada orang yang tolong tanggukkan, yang ada tu sekadar menonton sahaja.
  6. Bila ikan makan umpan kita, kaki pancing dekat sebelah buat tak tahu sehingga berbelit tali kita dengan tali pemancing tu.
  7. Baru nak mula memancing, kaki pancing kat sebelah pula memandai ajar kita supaya baling pancing kat lubuk ikan kononya walhal ikan seekor pun tak dapat.
  8. Dah le susah nak dapat ikan, alih-alih member pulak bawa balik ikan kita dengan selamba.
  9. Bila ada kaki pancing yang tidak dikenali sibuk membelek ikan yang kita dapat yang sudah bergari dan tiba-tiba terlepas dan diorang buat tak tahu aje dengan alasan ikatan gari tak betul.


Itulah di antara perkara-perkara yang akan membuatkan seseorang kaki pancing itu menjadi bengang, bayangkan jika semua perkara yang tersebut di atas terjadi ke atas anda. Tentulah anda pun rasa bengang.....

Read More »»

Friday, August 13, 2010

Line Fishing

. Friday, August 13, 2010
0 comments



Line Fishing adalah penangkapan ikan dengan garis memancing. Garis memancing adalah setiap kabel dibuat untuk memancing. Penting parameter garis memancing panjang, bahan, dan berat (tebal, garis lebih terlihat lebih kukuh untuk ikan). Faktor-faktor yang boleh menentukan apa yang garis pemancing yang memilih untuk persekitaran nelayan yang diberikan termasuk melanggar kekuatan, simpul kekuatan, ketahanan UV, castability, limpness, peregangan, ketahanan Abrasi, dan visibilitas.

Tali pancing moden biasanya diperbuat dari bahan buatan. Jenis yang paling umum adalah tekstil, terbuat dari untai tunggal. Ada juga dijalin tali pancing dan menyatu superlines terma.

Droplining - dropline terdiri daripada tali pancing panjang menetapkan secara menegak ke dalam air, dengan serangkaian kait berumpan Droplines memiliki berat di bawah dan mengambang di atas. Mereka biasanya tidak selama 'longlines' dan mempunyai kurang hook.

Handlining - adalah memancing dengan tali pancing tunggal, maklum dengan umpan atau ikan umpan, yang diadakan di tangan. Handlining boleh dilakukan dari perahu atau dari pantai. Hal ini digunakan terutama untuk menangkap groundfish dan cumi, tapi ikan pelagis kecil juga boleh ditangkap.

* Longlining - adalah teknik komersial yang menggunakan tali pancing panjang berat dengan serangkaian ratusan atau bahkan ribuan kait berumpan bergantung dari jalur utama dengan cara garis cabang yang disebut "snoods". 'Longlines' biasanya dijalankan dari perahu khusus yang disebut longliners. Mereka menggunakan winch khusus untuk mendapatkan hasil tangkapan di garis, dan boleh beroperasi di perairan yang lebih dalam penargetan spesies pelagis seperti ikan tongkol, tuna dan sablefish.

Slabbing - melibatkan berulang-ulang mengangkat dan menjatuhkan memikat datar, biasanya terbuat dari 1-2,5 ons timbal dicat agar tampak seperti baitfish, melalui sebuah sekolah aktif makan ikan yang pemancing telah terletak di suatu carian ikan. Digunakan pada putih dan bergaris-garis bass di waduk dari Amerika Syarikat selatan.

Trolling - penangkapan ikan dengan satu atau lebih baris berumpan yang ditarik melalui air. Hal ini dapat dilakukan dengan menarik garis di belakang bot bergerak lambat, atau dengan perlahan-lahan garis berkelok-kelok ketika nelayan dari tanah. Trolling digunakan untuk menangkap ikan pelagis seperti tenggiri dan kingfish.

Trotlining - trotline adalah seperti dropline, kecuali bahawa dropline mempunyai serangkaian kait ditangguhkan menegak dalam air, sementara trotline mempunyai serangkaian kait ditangguhkan horizontal di dalam air. Trotlines dapat secara fizikal ditetapkan dalam banyak hal, seperti mengikat setiap akhir untuk sesuatu yang tetap, dan menyesuaikan set sisa garis dengan bobot dan mengapung. Mereka digunakan untuk menangkap ketam atau ikan, seperti ikan patin, khususnya di sungai.



Read More »»

Saturday, July 31, 2010

Kaki Pancing Terengganu Dapat RM20,000

. Saturday, July 31, 2010
0 comments


Ikan tenggiri membawa tuah kepada seorang Kaki Pancing dari Terengganu. Kaki Pancing tersebut telah berjaya mendaratkan Tenggiri seberat 7.92 KG sekaligus menobatkan beliau sebagai Juara Kategori Laut GP Joran 2010.

Kaki Pancing tersebut telah berjaya menewaskan 749 Kaki Pancing lain yang bertarung kepakaran memancing masing-masing pada pusingan kedua GP Joran 2010 di Kuala Pahang. Kaki Pancing tersebut atau nama sebenarnya Halim Mustafa mengambil masa kira-kira satu jam untuk menjinakkan Tenggiri tersebut.

Sementara itu, dua orang Kaki Pancing daripada Johor hanya berjaya menduduki tempat kedua dan ketiga kategori laut. Kaki Pancing tersebut adalah Alias Maulud dan Abdul Karim ali dengan tangkapan seberat 7.78 kilogram, walaupun berat ikan mereka berdua adalah sama, tetapi masa tangkapan memberi kelebihan kepada Alias.

Dalam pada itu, bagi kategori pantai pula tempat kedua dimenangi Hasmawi Abd Manan, 47, juga dari Pahang dengan tangkapan ikan todak seberat 530 gram seterusnya melayakkannya menerima wang tunai RM10,000 dan hadiah iringan, manakala ketiga peserta Terengganu, Mohammad Idris juga berjaya menaikkan ikan todak seberat 415 gram dan menerima hadiah RM4,000.

Sementara itu, dalam kategori ikan pari, peserta Johor, Mohd Kamaruddin Kasim, 42, muncul juara dengan tangkapan 39.34kg, diikuti tempat kedua, Zulkifli Mustafar juga dari Johor dengan tangkapan 34.78 kg dan ketiga Kamarul Hashim, 24, dengan tangkapan seberat 15.9kg.

Enhanced by Zemanta

Read More »»

Monday, January 18, 2010

Memancing di Jambatan Kuala Besut

. Monday, January 18, 2010
1 comments


PARA KAKI PANCING boleh mencuba untuk memancing di Jambatan Kuala Besut khabarnya habuan memancing di jambatan ini juga berbaloi. Jadi rugilah kaki-kaki pancing kalau tak memancing di jambatan Kuala Besut.

Bagi mereka yang tidak tahu di manakah lokasi Jambatan Kuala Besut, ia sebenarnya terletak di dalam daerah Besut, sebuah daerah yang berada di dalam negeri Terengganu. Kaki pancing juga boleh melihatnya di wikimapia.org di sini.

Bagi kaki-kaki pancing yang telah pergi ke sana pasti mereka membawa balik satu pengalaman yang amat menarik dan bermakna bagi mereka yang bergelar kaki pancing. Ikan di sini di katakan besar-besar juga, jadi kepada kaki pancing yang belum pernah menjadikan Jambatan Kuala Besut sebagai 'port' memancing jadi jangan tunggu lama-lama lagi, Jambatan Kuala Besut sentiasa mengalu-alukan kedatangan anda.

Menurut maklumat yang KakiPancing4u terima, lazimnya kaki pancing akan datang membawa 'alat-alat perang' mereka selepas waktu isyak setiap hari, dan bilangan kaki pancing akan bertambah pada setiap cuti umum atau cuti minggu.

Pengalaman memancing di Jambatan Kuala Besut merupakan satu pengalaman yang menarik dan wajarlah kaki pancing dari seluruh negara merasai nikmat memancing di sini. Jadi mungkin Jambatan Kuala Besut akan menjadi 'port baru' untuk para kaki pancing jadi apa tunggu lagi.
Reblog this post [with Zemanta]

Read More »»

Monday, November 16, 2009

The Fishing Techniques

. Monday, November 16, 2009
0 comments

Casting Tehnique - (casting technique) is a method of fishing with a bait or throw gewang to target and then return without waiting mengarau bait fall to the policy or diragut fish.
Bait used to mengilat are like fish, shrimp and kinds of insects / animals. Artificial bait is a replica and gewang Sesudu (spoon). Usually spring bait fish or gewang thrown when the process mengarau. This technique is suitable for daytime activities or in the light. If mengilat night, using transparent replicas.

Popping - This technique is similar to casting. The difference is the use of replicas of different artificial bait. This technique uses 'Popper' the various forms and types. Popper will produce the sound 'poop' when the process mengarau after pebble.
Karauan activities for popping faster than casting dikarau that would violate the Popper wave / surface water and produce sound. Sound is produced, will attract fish that roam the area near. This technique can be done day or night.
This technique is much imitate flying fish movement on the surface.

Jigging - This technique mengilat in mengujun (henjut) using artificial bait called 'jig'. Jig is usually made of tin plate / heavy objects shaped like fish and then painted with vivid colors and bright luminous or transparent.
This technique requires persistence and stamina high because anglers have played all the time for mengunjun jig so that it becomes effective. Jig will be passed to policy dikarau back later with a high speed while mengujun boom during the intervening alternate karauan speed. Techniques that became the rage now can be done either day and night.

Bottom Fishing - (bottom fishing) closely related to the use bait fishing techniques with traditional methods. Bait should dilabuhkan policy to focus on the target fish species policy. Can be practiced in the ponds, rivers, lakes and sea in accordance with the current situation. Suitable done day and night.

Drifting - (menghanyut) bait, especially live bait. It should be released to the target without using a pendulum. Buoys and balloons are often used. It is suitable in the waters that have current medium and windy. Can be done day and night.

Trolling - bait fish, squid or gewang. Tundaan at slower speeds between 5 to 10 nautical miles per hour depending on the type gewang used. Please note, there gewang that can not be played at high speed and vice versa. More popular day is done.


Reblog this post [with Zemanta]

Read More »»

Sunday, November 15, 2009

Ikan Cencaru (Ikan Jaket Besi)

. Sunday, November 15, 2009
0 comments


Ikan Cencaru (bahasa Inggeris: Torpedo Scad) merupakan sejenis ikan karnivor air terbuka tropika yang suka berkelompok di kawasan-kawasan pantai Indo-Pasifik Barat, dari Afrika Timur sehingga Jepun dan Australia. Taburannya antara 47° U - 22° S, dan 40° T - 156° T. Ikan ini hidup antara 20 - 100 meter dalam di kawasan payau yang mempunyai terumbu. Ikan Cencaru mempunyai nilai komersil yang tinggi. Nama sainsnya Megalaspis cordyla.

Ikan Cencaru berwarna kelabu kebiru-biruan hingga hijau pada bahagian dorsal, dan keperak-perakan pada bahagian bawah. Operkulumnya mempunyai bintik hitam yang besar, dengan sirip yang berwarna gelap. Panjang Ikan Cencaru sehingga 80 sentimeter (2 kaki 7 inci), dan beratnya sehingga 4 kilogram. Ikan ini mempunyai 7 - 9 sirip kecil yang berasingan pada bahagian belakang ridip dan sirip duburnya.

Populasi Ikan Cencaru berganda dalam tempoh antara 1.4 hingga 4.4 tahun.

Fakta Mengenai Ikan Cencaru:
Pengelasan Saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Invertebrat
Kelas: Actinopterygii
Order: Perciformes
Keluarga:
Carangidae
Genus: Megalaspis
Spesies:
M. cordyla
Nama Binomial: Megalaspis cordyla




Reblog this post [with Zemanta]

Read More »»

Saturday, October 17, 2009

Alat Sonar Berguna Untuk Pemancing Di Laut Dalam..

. Saturday, October 17, 2009
0 comments


SONAR merupakan sejenis alat yang popular digunakan untuk mengesan ikan. Sebenarnya SONAR berasar dari perkataan "Sound Navigation And Ranging" adalah satu teknik penjalaran suara di dalam air untuk navigasi dan mengesan pergerakkan di dalam air. Ia juga dikenali dengan ASDIC iaitu Anti Submarine Detection Investigations Commitee.

Sonar menggunakan gelombang suara bawah air yang dipancarkan dan dipantulkan untuk mengesan dan menetapkan lokasi objek di bawah laut ataupun mengukur kedalaman bawah laut. Sonar sebenarnya telah digunakan secara meluas untuk mengesan kapal selam dan ranju, mengukur kedalaman, penangkapan ikan secara komersial, keselamatan penyelam, dan komunikasi di laut.

Penciptaan Alat Sonar dimulakan oleh Daniel Colloden pada tahun 1822 menggunakan loceng di bawah air untuk menetapkan objek di bawah air untuk menghitung kecepatan suara bawah air di Danau Geneva, Swiss. Kemudian diikuti oleh Lewis Nixon pada tahun 1906, seterusnya oleh Paul Langevin 1915.

Terdapat dua jenis sonar iaitu:
Sonar Aktif - Signalnya yang dihantar bakal diterima kembali
Sonar Pasif - Signalnya tidak ada yang dikirim keluar
Reblog this post [with Zemanta]

Read More »»