span.fullpost {display:inline;}

Wednesday, July 8, 2009

Memancing Di Pantai Bukit Keluang, Besut, Terengganu

. Wednesday, July 8, 2009

Memancing di Pantai Bukit Keluang, Besut, Terengganu
Oleh: yieMEGA

Satu lagi tempat yang menjadi kegilaan ramai kaki pancing adalah Pantai Bukit Keluang, Besut, Terengganu. Pantainya yang berbatuan memberi kediaman kepada Ikan yang suka berada berhampiran batu-batuan seperti Ikan Kerapu.

Biasanya Kaki Pancing yang memancing di Bukit Keluang akan memancing di Bahagian Belakang Bukit Keluang yang juga dikenali dengan nama "Pantai Dato' " oleh masyarakat setempat. Di pantai inilah dikatakan menjadi lubuk kepada Ikan Kerapu.

Seperti kebanyakkan lubuk ikan, Pantai ini juga tidak terlepas daripada dakwaan berlakunya perkara-perkara misteri dan menakutkan serta penuh mistik yang berlaku di kawasan ini yang juga dikaitkan dengan tempat bersemadinya 'harta lanun' jutaan tahun yang lalu.

Pantai ini juga turut dijadikan tempat pembuangan 'saka' ataupun hantu-hantu yang menganggu beberapa rumah dan kawasan perniagaan beberapa penduduk tempatan. Seorang penghidap penyakit misteri juga pernah dikaitkan dengan pantai ini kerana katanya beliau membawa balik 'barang panas' ke rumahnya.

Namun, sebagai Kaki Pancing mereka tetap memberinakan diri untuk memancing di Pantai ini walaupun pada waktu malam yang gelab-gelita, seperti kata pepatah "Alah Bisa Tegal Biasa". Memikirkan hasilnya lumayan dan membuatkan hati terasa puas cerita-cerita mistik tersebut tidak mampu menakutkan Kaki Pancing yang menjadikan pantai itu sebagai rumah kedua mereka.

Memang tidak dinafikan, pantai ini banyak memberi rezeki yang bernilai buat Kaki Pancing, jadi bagi mereka yang belum pernah mendaratkan ikan di Pantai ini, datanglah insyaALLAh kedatangan anda tidak akan sia-sia dengan izin Allah.

Lokasi pantai ini yang jauh dari kebisingan bandar memberikan suasana yang amat sesuai bagi kaki pancing yang tidak meminati suasana bising terutamanya bunyi kenderaan yang lalu lalang di sekitar tempat mereka memancing.

Bukit Keluang Mengamit Kaki Pancing


Kaki Pancing Dapat Ikan Kerapu



Reblog this post [with Zemanta]

0 comments:

Post a Comment